Jak poradzić sobie z lękiem, smutkiem i trudnymi emocjami

Każdy człowiek czasami czuje się gorzej, jest mu smutno i źle. W czasie pandemii koronawirusa może tak być jeszcze częściej. Jesteśmy osobno. Każdy w swoim domu. Nie możemy zmienić otoczenia ani towarzystwa. Trwa to już długo. Od 12 marca…

Nie możemy zmienić prawa. Nie możemy teraz wrócić do szkoły i do normalnego życia. Ale możemy zmienić nasze własne zachowania, myśli i uczucia. Jak to zrobić?



Przeczytajcie!

Pomyślcie!

Jeżeli macie pytania, piszcie i dzwońcie do nas lub do Waszych Wychowawców. Psycholog, pedagog i każdy nauczyciel jest do Waszej pomocy.
1. Rozmawiaj z ludźmi - z koleżankami i kolegami, z bliższą i dalszą rodziną. Mówimy, że człowiek jest społeczny to znaczy, że do dobrego życia potrzebuje innych ludzi. Nie możesz długo być sam.
2. Rozmawiaj z ludźmi „na kamerce”. Widzisz wtedy oczy, usta, widzisz emocje. Rozmowa jest podobna do tej w rzeczywistości (naprawdę, „w realu”). Pisanie SMSów nie wystarczy.
3. Spędzaj miło czas z kolegami i koleżankami. Co możecie razem robić i jednocześnie być osobno, każdy w swoim domu? Oto propozycje:
- Oglądajcie razem filmy* - ten sam film w tym samym czasie, każdy na swoim komputerze w swoim domu,
- Grajcie w gry**- każdy na swoim komputerze w swoim domu.

4. Bądź „w szkole”, ucz się o tych samych godzinach, najlepiej od rana. Rób sobie przerwy.
5. Wychodź z domu, na spacer, na rower albo pobiegać. (Tylko pamiętaj, że trzeba zachowywać się bezpiecznie. Daleko od ludzi, z maseczką na twarzy. W lesie możesz być bez maseczki.) Ćwicz fizycznie.***
6. Rozmawiaj z domownikami. Czasami oni też czują się źle. Bądźmy razem. Często nasza rodzina to nasi najlepsi przyjaciele.
7. Czytaj książki. Jeśli czytanie jest trudne, słuchaj audiobooków. Oglądaj filmy.
8. Rozwijaj swoje zainteresowania.****Może nauczysz się czegoś nowego? 
Możesz robić na drutach albo na szydełku.
Możesz gotować i piec.
Możesz uprawiać ogródek albo hodować kwiatki na balkonie. 
Możesz rysować i malować. 
Czytać. 
Tańczyć. 
Możesz tak wiele!
9. Śpij 6-8 godzin na dobę. Jedz zdrowo.
10. Pamiętaj, odosobnienie kiedyś się skończy. To pewne!

*Filmy. Jak to zrobić? Radzi Marianna Gronowska.

Włącz Messenger albo Discord. Zadzwoń do znajomych. Znajdźcie ten sam film. Włączcie go równocześnie. Oglądajcie ten sam film w tym samym czasie. Niby osobno, a razem. 
Przykłady: 1) Hobbit(USA, 2009-2014),2)Interstellar (USA, 2014),  3) John Wick (USA, 2014), 4) Trzy kroki od siebie(USA, 2019), 5) Olbrzym (film ang., 2013), 6) Znów mam siedemnaście lat (film USA, 2009)

**Gry. Propozycje stron podane i sprawdzone przez Panią logopedkę Martę Cholewa
https://boardgamearena.com/lobby
https://www.kurnik.pl/kalambury/
https://skribbl.io/
https://poki.pl/planszowe (między innymi UNO, ale do grania z komputerem)

***Ćwiczenia i trening w domu. Propozycji szukaj na youtube! Oto przykłady:
https://www.youtube.com/watch?v=wFgZRt1Kyf8
https://www.youtube.com/watch?v=JLuCRdA2yGI

****Haft i robótki ręczne:
https://www.youtube.com/channel/UC7ngOCoCxeSm0wm55I3ahfQ
https://www.youtube.com/watch?v=eEcfSYHz_ss
https://www.youtube.com/watch?v=ENhw90Glq0Y

Taniec. Propozycji szukaj na youtube! Oto przykład:
https://www.youtube.com/watch?v=Ewqq-3xJFdI

Monika Gronowska i Mariola Mikuła
Agata Dylak i Jola Kuryś-Skrzypczak
Miga pani Arleta Wojciechowska