Pogadanki dla dzieci i młodzieży-"Internet.Komputer.Telefon"

1. Ile czasu spędzasz w Internecie (grasz w gry, oglądasz zdjęcia, jesteś na FB czy Instagramie)?


Może za dużo?



Warto odpowiedzieć na pytania:

Czy często spędzasz czas przy komputerze/telefonie?
Czy często zaniedbujesz swoje obowiązki (w domu, w szkole) bo  siedzisz w Internecie (np. grasz w gry zamiast uczyć się)?
Czy masz  kontakty z kolegami i koleżankami tylko przez Internet?
Czy jesteś czasami nerwowy,  jeśli nie masz dostępu do Internetu?
Czy jesteś rozdrażniony/agresywny, jeżeli ktoś (np. rodzice) ograniczają Ci dostęp do Internetu?
Czy zapominasz czasami  o spaniu albo jedzeniu i piciu, bo jesteś  w Internecie? 
Czy zawsze rano (po przebudzeniu) sięgasz do Internetu?
Czy kładąc się spać zawsze masz blisko swój telefon?
Czy myśl o jednym dniu bez Internetu jest dla Ciebie bardzo trudna?

Na większość pytań odpowiedziałeś TAK? Może masz problem?

2. Co to jest uzależnienie?

Uzależnienie to silna potrzeba robienie czegoś często i długo.

O uzależnieniu od komputera mówi się, gdy człowiek czuje ciągłą potrzebę używania komputera 
i Internetu. Przeszkadza mu to normalnie żyć. Najważniejsze jest to, co robi na komputerze (telefonie) i w Internecie.

3. Czy można to zmienić?

Na pewno, warto spróbować!
Jak to zrobić? Jak sobie pomóc?
Oto propozycje:
Napisz,  ile czasu spędzasz w Internecie w ciągu dnia – zapisz każdą minutę, a przed snem policz ile to jest razem (możesz się zdziwić, że tak dużo!).
Ustal sobie czas korzystania z Internetu  (np. tylko rano albo tylko wieczorem).
Rób coraz dłuższe przerwy – w tym czasie bądź bez telefonu (komputera/Internetu).
Co najmniej raz w tygodniu, spróbuj odłożyć telefon na dłuższy czas.
Nie noś zawsze przy sobie telefonu (zostaw go np. w jednym pokoju i tam z niego korzystaj).
Nie używaj telefonu w czasie spaceru, jazdy na rowerze, gotowania itd.
Wyznacz sobie sytuacje, w których nie korzystasz z telefonu (np. w czasie jedzenia, wśród kolegów, godzinę przed snem, po obudzeniu).
Kiedy wychodzisz z domu, ukryj telefon głęboko w torbie/plecaku.
Nie noś go w kieszeni.
Wyrzuć niepotrzebne aplikacje.
Zmień ustawienia w telefonie na czarno-białe.

Zachęcamy.
Pomyśl.
Może skorzystasz z naszych propozycji.